همه چیز درباره‌ی سریال محبوب ۲۴

, , ۱ دیدگاه

ایده‌های اولیه و شکل گیری

قرارداد فصل اول برای ۱۳ اپیزود اولیه بسته شد. سفارش ۱۱ قسمت دیگر فصل اول، بعداً داده شد. بعد از این‌که بازیگر نقش اصلی سریال، کیفر ساترلند، برای ایفای نقش در ده اپیزود اول برنده‌ی جایزه‌ی گلدن گلوب شد و از طرف دیگر رتبه و امتیاز سریال بالا رفت، فاکس نیمه‌ی دوم فصل را سفارش داد.

یک فیلم سینمایی هم بر اساس سریال قرار است ساخته شود که در مرحله‌ی برنامه‌ریزی است. کیفر ساترلند روند تولید فیلم سینمایی را هیجان‌انگیز توصیف می‌کند چون به قول خودش: «فیلم یک روز ۲۴ ساعته را در دو ساعت فشرده می‌کند بنابراین بر خلاف قالب ریل‌تایم سریال که دست‌و‌پای ما را بسته بود، این‌جا آزادی عمل بیش‌تری خواهیم داشت.»

پخش فصل هفتم که در اصل قرار بود سیزدهم ژانویه‌ی ۲۰۰۸ باشد، به خاطر اعتصاب انجمن نویسندگان آمریکا (۲۰۰۷ – ۲۰۰۸) به تعویق افتاد. از شروع فصل چهارم در ژانویه‌ی ۲۰۰۵ بی‌وقفه بودن یک فصل به نشان تجاری‌ سریال تبدیل شد و برای این‌که به این روند خدشه‌ای وارد نشود، پخش فصل هفتم تا ژانویه‌ی ۲۰۰۹، یعنی یک سال تمام به تعویق افتاد. برای این‌که تأخیر ناخواسته‌ی پیش‌آمده کمی جبران بشود، ۲۳ نوامبر ۲۰۰۸ یک فیلم سینمایی تلویزیونی به نام ۲۴: رستگاری به روی آنتن رفت که داستانش تقریباً چهار سال بعد از اتمام فصل ششم می‌گذشت و مقدمه‌ای برای داستانی بود که از فصل هفتم شروع می‌شد.

تولید

قسمت اعظم شش فصل اول سریال بر مبنای لوکیشن‌هایی در شهر لس‌آنجلس و حول‌وحوش کالیفرنیا ساخته شد. تعدادی از این مکان‌ها واقعی و تعدادی هم تخیلی بودند.

بخش‌هایی از فصل‌های چهارم و ششم و رستگاری در واشنگتن دی‌سی فیلم‌برداری شد. بخشی از نیمه‌ی اول فصل سوم در شمال مکزیک می‌گذرد. بخش عمده‌ی رستگاری هم در کشور تخیلی سنگالا می‌گذرد که در آفریقای جنوبی فیلم‌برداری شد. لوکیشن قسمت‌های اولیه‌ی فصل هفتم واشنگتن دی‌سی و لوکیشن اصلی فصل هشتم نیویورک است.

واحد ضد تروریست (Counter Terrorist Unit) یا CTU چیست؟

قرارگاه اصلی سریال که هفت فصل از هشت فصل در آن می‌گذرد، یک سازمان تخیلی به نام «واحد ضد تروریست» است که وظیفه‌اش جلوگیری از فعالیت‌های تروریسم داخلی است. جک در هر فصل بعد از استخدام شدن توسط CTU به محل‌های مورد نظر فرستاده می‌شود. ولی در قسمت هفتم، با خدمت کردن به «هیأت بازپرسی فدرال» به عنوان ارگان مرکزی سریال که قانون را به‌زور اجرا می‌کند، عمل می‌کند.

اداره‌ی CTU از دو بخش اصلی تشکیل شده. یک بخش این ارگان عملیات‌های میدانی را اداره می‌کند که شامل فرستادن تیم‌های مختلف برای دستگیری و مواجهه با تهدیدهاست. در این مأموریت‌ها گاهی هم از پشتیبانی پلیس محلی و/ یا سوآت بهره‌مند می‌شوند. یک مأمور میدانی باید آموزش مبارزه‌ی تن‌به‌تن دیده باشد و در استفاده از اسلحه‌ی گرم مهارت داشته باشد. اغلب موارد این مأمورها کهنه‌سربازهای نیروهای مسلح کشور هستند. بخش دیگر سازمان «تحلیل‌گران اطلاعات» نام دارد؛ اشخاصی غیرنظامی که در مراکز فرماندهی هستند و این کارها بر عهده‌شان است: مسافت‌سنجی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، شکستن کدهای اطلاعاتی، هک کردن سیستم‌های کامپیوتری دشمن، پیدا کردن سرنخ‌های اطلاعاتی از صحبت‌های نامفهوم پس‌زمینه مکالمات تلفنی کل شهر یا مبادلات ایمیلی، پیدا کردن پرونده‌ها و اطلاعات آنتاگونیست هر فصل، کمک به گروه با ردیابی و هدایت نیروها و در کل به‌روز بودن درباره‌ی اتفاقاتی که افتاده یا قرار است بیفتد. (CTU و در نتیجه ۲۴، فرزند بی‌چون‌وچرای «عصر اطلاعات» هستند.) افرادی هم در زمینه‌ی پشتیبانی فنی، امنیت داخل محوطه، تأسیسات و نگه‌داری مشغول به کار هستند، اما این کاراکترها به‌ندرت در سریال تأثیرگذار هستند.

از آن‌جایی که فقط دو اداره‌ی CTU با جزییات در کل سریال دیده می‌شود (شعبه‌ی نیویورک در فصل ۸ و CTU لس‌آنجلس در ۶ فصل اول)، از نظر ساختمانی شباهت‌های زیادی با هم دارند: یک محوطه‌ی نرده‌دار وسیع و روباز که مخصوص تمرین توپ‌گیری بیس‌بال است و تحلیل‌گران و مأمورین میدانی که در مأموریت نیستند آن‌جا دور هم جمع می‌شوند، سلول‌هایی برای مراقبت، بازداشت و بازجویی از مظنونین، اتاق‌های مختلف کامپیوترهای سرور برای پشتیبانی سخت‌افزاری از کامپیوترهای اداره، بخش بهداری و یک دفتر فوق محرمانه برای مأمور مخصوصی که رییس شعبه است.

شعبه‌های CTU در شهرهای مختلفی مشغول به کار هستند؛ فقط در فصل ۳ از دفاتر آستین تگزاس، سان‌فرانسیسکوی کالیفرنیا، نیویورک و واشنگتن دی‌سی نام برده شد. این واحدهای «داخلی» به «بخش» جواب پس می‌دهند، «ناحیه» هم مافوق بخش است که نواحی بسیار وسیع‌تری مثل کل یک ایالت را تحت پوشش دارد. مطابق با اطلاعات تکمیلی، CTU کارش را به عنوان زیرمجموعه‌ای از سیا شروع کرد با در نظر گرفتن این‌که قبل از آن‌که به یک نهاد مستقل تبدیل بشود، مجاز به عملیات میدانی در خاک آمریکا نبود. حداقل در یک موقعیت، CTU لس‌آنجلس با «سازمان امنیت کشور» ادغام شد.

بر خلاف انتظار طبیعی‌ای که از این سازمان، ذات فوق‌العاده خطرناک مأموریت‌ها و زیر ذره‌بین بودن کارمندانش داریم، خیلی جاها به ضرورت پیرنگ، CTU وادار می‌شود از مواضع منطقی‌اش عقب‌نشینی کند. در هر فصل سریال حداقل یک عامل اطلاعاتی دوجانبه بین پرسنل بخش اداری وجود دارد. کار ادارات «بخش» هم این است که یک «مأمور ویژه‌ی مسئول» بفرستند تا در موقعیت شغلی مهمی قرار بگیرد که یکی از کاراکترهای اصلی (سابقاً) عهده‌دارش بوده است. این کاراکتر هم همیشه از آن اشکال‌تراش‌های کاغذباز است که روی اجرای موبه‌موی قوانین پافشاری می‌کند؛ در حالی که جک (و تا حدودی کاراکترهای اصلی دیگر)، هر جا که پیشرفت مأموریت یا جان انسان‌های بی‌گناه به خطر بیفتد، قوانین را می‌پیچانند. یک وجه مشترک دیگر CTU لس‌آنجلس و نیویورک این است که به‌شان حمله‌ی فیزیکی هم شده است: در روز هشتم به شعبه‌ی نیویورک با EMP (پالس الکترومغناطیس) حمله شد؛ از طرفی در روز دوم در شعبه‌ی لس‌آنجلس بمب‌گذاری شد، در روز پنجم با گاز اعصاب مورد حمله قرار گرفت و در روز ششم چینی‌ها محاصره‌اش کردند.

با این‌که خود CTU یک سازمان خیالی است، بعضی ارگان‌ها با اسامی و وظایف مشابه مثل «مرکز ملی ضد تروریسم» بعد از شروع سریال سروکله‌شان پیدا شده است.

رابطه‌ی سریال با محصولات دیگر

درست قبل از شروع ۲۴، جویل سرنو و رابرت کوچران، خالقان سریال، تهیه‌کننده‌ی اجرایی کل سریال نیکیتا بودند که پنج سال از شبکه‌ی یواس‌ای نتورک پخش شد. هر دو سریال درباره‌ی عملیات‌های ضدتروریستی هستند و کاراکترهای اصلی‌شان در موقعیتی قرار می‌گیرند که مجبور می‌شوند به خاطر منافع جامعه دست به یک انتخاب تراژیک بزنند. در نتیجه، ارتباط بیرونی و درونی بین ۲۴ و نیکیتا کاملاً مشخص است. بسیاری از بازیگران نیکیتا نقش‌های مشابهی در ۲۴ ایفا کرده‌اند، چندتا از ایده‌های داستانی نیکیتا در ۲۴ بازآفرینی شده و افراد زیادی از تیم خلاق نیکیتا در تولید ۲۴ هم در حیطه‌ی مشابه، به کار مشغول بوده‌اند.

مثل فیلم سینمایی هواپیمای ریاست جمهوری (۱۹۹۷)، ۲۴ هم از هواپیمای ریاست جمهوری و «متمم بیست‌وپنجم» بهره برده است. هواپیمای رییس‌جمهور در فصل‌های ۲ و ۴ سریال دیده می‌شود. هواپیمای جانشین رییس‌جمهور هم در فصل ۶ به تصویر کشیده شده. ۲۴ از همان طراحی صحنه‌ی فیلم سینمایی برای به تصویر کشیدن هواپیمای رییس‌جمهور استفاده کرده‌ است. هفت هنرپیشه‌ی ۲۴ به نام‌های زاندر برکلی، گلن مارشاور، وندی کریوسن، تیموتی کارهارت، یورگن پراچنو، تام اِوِرت و اسپنسر گرت در فیلم هواپیمای ریاست جمهوری هم رؤیت شدند.

پایان سریال

بیست‌ششم مارس ۲۰۱۰، از طرف فاکس بیانیه‌ای منتشر شد مبنی بر این‌که فصل هشتم پایان پخش تلویزیونی سریال ۲۴ است. کیفر ساترلند هم گفت:

«نقش من از آن نقش‌ها بود که برای یک عمر بس است؛ قادر نیستم قدردانی تمام‌وکمال خودم را از همه‌ی کسانی که باعث شدند ایفای این نقش برای من ممکن بشود ابراز کنم. با این‌که سرانجام سریال تلخ‌وشیرین است، چون همیشه می‌خواستیم ۲۴ با یک خاطره‌ی عالی تمام بشود، وقتی تصمیم گرفته شد که فصل هشتم آخرین فصل باشد، همه‌ی ما با آن موافق بودیم. احساس می‌کنم تلاش‌ همه‌ی ما به اوج موفقیت رسیده، از نویسنده تا بازیگران، از تیم فوق‌العاده‌مان تا همه‌ی افراد فاکس. هاوارد گوردون و من چشم به آینده داریم و از این‌که این فرصت را داریم تا نسخه‌ی سینمایی ۲۴ را بسازیم خیلی هیجان‌زده هستیم. گذشته ار همه‌ی حرف ها، طرف‌داران پروپاقرص جهانی بودند که باعث شدند بازی در نقش جک باوئر را تجربه کنم و به همین دلیل تا ابد ممنون‌شان هستم.

تهیه‌کننده‌ی اجرایی و شورانر (شخصی که در تلویزیون‌های آمریکا مسئول پی‌گیری تولید روزبه‌روز یک سریال است – مترجم)، هاوارد گوردون، هم یکی از کسانی بود که این تصمیم را اتخاذ کرد. او می‌گوید:

«من و کیفر عاشق هر دقیقه از ساخت ۲۴ بودیم، اما همه‌ی ما به این نتیجه رسیدیم که الان وقتش است که جمع کنیم و برویم خانه‌مان. می‌خواهم مراتب تشکرم از تیم شگفت‌انگیز و خلاق سریال و هم‌چنین از استودیو و شبکه که همیشه به ما ایمان داشتند و پشتیبانی غیر قابل باوری از ما به عمل آوردند، را همین‌جا اعلام کنم.»

پیتر رایس، مدیر بخش سرگرمی مجموعه‌ی تلویزیون‌های فاکس می‌گوید: «۲۴ خیلی بیش‌تر از یک سریال تلویزیونی صرف است. ۲۴ ژانر درام را دوباره تعریف کرد و یکی از نمادهای تحسین‌شده‌ی اکشن در تاریخ تلویزیون شد.»

کوین رایلی، رییس بخش سرگرمی رادیو و تلویزیون فاکس می‌افزاید: «ما بی‌نهایت به این سریال ساختارشکن افتخار می‌کنیم و تا همیشه از کیفر، تهیه‌کننده‌ها، بازیگران و عوامل پشت صحنه به خاطر هر کمکی که طی این سال‌ها برای تولید ۲۴ کردند، سپاس‌گزار هستیم. واقعاً هشت روز! خارق‌العاده و فراموش‌نشدنی داشتیم.»

پیش‌تولید نسخه‌ی سینمایی با بستن قرارداد با بیلی ری فیلم‌نامه‌نویس شروع شده و قرار است فیلم‌برداری اواخر ۲۰۱۰ یا اوایل ۲۰۱۱ آغاز شود.

نسخه‌ی سینمایی

در اصل برنامه‌ریزی ساخت یک نسخه‌ی سینمایی بر اساس سریال ۲۴، از وقفه‌ای که بین فصل ششم و هفتم پیش آمد شروع شد. قرار شد شورانر سریال هاوارد گوردون روی قصه کار کند و خالقان سریال، جویل سرنو و رابرت کوچران فیلم‌نامه را بنویسند. فیلم‌برداری هم قرار بود در لندن، پراگ و مراکش انجام بشود. اما بعدتر مراحل پیش‌تولید متوقف شد. کیفر ساترلند در این باره گفت: «غیرممکن است از نویسندگان بخواهیم روی سریال کار کنند و بعدش هم یک متن فوق‌العاده برای نسخه‌ی سینمایی تحویل بدهند که بتوانیم در وقفه‌ی بین دو فصل فیلم‌برداری‌اش کنیم.»

کمی بعد تصمیم گرفته شد که تولید فیلم سینمایی ۲۴ پس از پایان فصل هشتم و نهایی سریال آغاز شود. ماجراهای فیلم در اروپا اتفاق میفتد و همان‌جا هم فیلم‌برداری می‌شود. فیلم‌نامه را بیلی ری می‌نویسد و جویل سرنو، رابرت کوچران، هاوارد گوردون و کیفر ساترلند تهیه‌کننده‌های اجرایی کار هستند.

در آوریل ۲۰۱۰، کیفر ساترلند در مصاحبه‌ای در مراسم بفتای لندن گفت که کار نوشتن متن تمام شده و به آمریکا که برگردد، فیلم‌نامه را می‌خواند. ساترلند هم‌چنین اضافه کرد که فیلم، یک فشرده‌ی دوساعته از یک بازه‌ی زمانی بیست‌چهارساعته خواهد بود.

 

یک دیدگاه

ارسال دیدگاه

(*) لازم، ایمیل شما منتشر نخواهد شد