آرشیو ماهانه برای مرداد ۱۳۹۴

آیا «دو روز، یک شب» همان «۱۲مرد خشمگین» قرن بیست‌ویکمی است؟

, , ۱ دیدگاه

دو روز، یک شب همان‌گونه که از عنوانش نیز برمی‌آید، مصر است قصه‌ی اصلی خود را در محدودیتی زمانی، نهایتاً به درازای دو روز تعطیلات آخر هفته روایت کند؛ محدودیتی که علاوه بر زمان، برأی…

خواندن نوشته →

نگاهی به «ملبورن»

, , بدون دیدگاه

نیما جاویدی اولین فیلم بلند سینمایی خود را با نگاهی به سرشت ناساز و خشن حقیقت ساخته و پرداخته است. او خشونت پیش‌بینی ناپذیر و عریان حقیقت را بر بدنه‌ی خانواده‌ای دو نفره که در…

خواندن نوشته →

نقدی بر «خداحافظی طولانی»

, , ۳ دیدگاه

نهمین فیلم بلند فرزاد مؤتمن خبر خوشی برای سینمای ایران است. سینمایی که کم‌تر در رشد فیلم‌سازانش نظم و پیشرفت می‌توان دید و همیشه فیلم‌سازانی وجود دارند که دوست‌داران‌شان را ناامید کنند، حال به چشم…

خواندن نوشته →

نگاهی به «گره‌گشا»

, , بدون دیدگاه

این‌جا دیگر با یک اثر صرفاً علمی-تخیلی روبه‌رو نیستیم. این‌جا علم و تخیل و عشق و غافل‌گیری کنار هم جمع می‌شوند تا فیلمی ساخته شود عمیق، در عینِ جذابیت. فیلم‌های زیادی با محوریتِ ربات‌های دارای هوش مصنوعی ساخته شده، از اودیسه‌ی فضایی کوبریک بگیرید تا هوش مصنوعی اسپیلبرگ و تا همین اواخر…

خواندن نوشته →

بررسی تطبیقی رویکرد قهرمان در «عصر یخبندان» و «قیصر»

, , بدون دیدگاه

چندی پیش، عصر یخبندانِ مصطفی کیایی، کارگردان جوان و با استعداد سینمای کشورمان را تماشا کردم. اثری که مثل خط ویژه، ساخته‌ی قبلی‌اش، ریتم و ضرباهنگی بسیار جالب – و کم‌تر دیده شده در سینمای…

خواندن نوشته →

نگاهی به «دور از اجتماع خشمگین»

, , بدون دیدگاه

چهره‌ی مولیگان/ بَث‌شِبا فرم لب‌های بث‌شبا نیم‌خندی یک‌وری و (گاه) گزنده را بر چهره‌اش تحمیل می‌کند و خال گوشه‌ی لب‌اش، نگاه‌ها را به سویش می‌چرخاند. در پس آن تبسم‌ها پیروزمندی و غروری غریب نهفته است….

خواندن نوشته →