آرشیو ماهانه برای دی ۱۳۹۳

ده فیلم برتر ۲۰۱۴ از نگاه مجله‌ی «اِمپایر»

, , بدون دیدگاه

هر اقدام جسورانه‌ای، بار اوّل، شاید دستاویز خطیری برای جلب‌توجه به‌نظر برسد، اما پسرانگی شاهکاری‌ست که به عمیق‌ترین احساسات وجودمان نقب می‌زند و نشان می‌دهد چه کارها از سینما ساخته است. فیلم، به‌شکلی استادانه، جست‌و‌جویی‌ست هدف‌مند در بابِ (چگونگیِ) زیستن در آمریکای میانه‌ی قرن بیست‌ویک.

خواندن نوشته →

نگاهی به «دیوانه‌وار» ساخته‌ی دریک دورمس

, , ۳ دیدگاه

دیوانه‌وار فیلمی دوپاره است؛ طوری‌که انگار توسط دو اکیپ متفاوت نوشته و کارگردانی شده. نیمی از فیلم که به آشنایی دختر و پسر و پا گرفتن علاقه میان‌شان می‌پردازد، باورپذیر و حتی گاهی منقلب‌کننده از آب درآمده است؛ ولی به‌دنبال برگزاری مراسم عروسی و به‌خصوص پس از دعوا و قهر آنا و جیکوب، شاهد نوعی سراسیمگی در دیوانه‌وار هستیم که نتیجه‌اش تبدیل شدن فیلم به اثری سطحی و خسته‌کننده است

خواندن نوشته →

نگاهی دوباره به «گرسنگی» ساخته‌ی استیون مک‌کوئین

, , بدون دیدگاه

گرسنگی به عنوان نخستین فیلم بلند استیو مک کوئین، وامدار سینمایی قصه گو نیست و بیش از آنکه دارای پیرنگی مشخص و یا حتی خط سیری معین باشد، سینمایی نمادپردازانه را نمایندگی می‌کند. آری! اثری که با آن مواجهیم، نه یک درام قصه گو و سرشار از موقعیت‌های داستانی مختلف، بلکه یک درام موقعیت است که فقط و فقط به یک موقعیت معین می‌پردازد و تمام ابزارهای خود را نیز در جهت ساخت و پرداخت و تشریح همین تک موقعیت بکار می‌گیرد

خواندن نوشته →

نکاتی درباره‌ی «مسیر سبز» رمان کلاسیکِ استیون کینگ

, , بدون دیدگاه

پانزده سال قبل که مسیر سبز، در چنین موقعی از سال (۱۰ دسامبر ۱۹۹۹) اکران شد، کسی نمی‏‌دانست باز بلایی سرِ فرانک دارابونت خواهد آمد یا نه. البته اقتباس این نویسنده‏‌ـ‏‌کارگردان از نخستین درام زندان‏‌محور استیون کینگ (رستگاری در شاوشنگ، ۱۹۹۴)، در عرض پنج سال، از حضیضِ یک شکست تجاری به جایگاهِ یک کلاسیک محبوب دست یافت. اما از داستانِ دیگر کینگ با محوریت زندان، زمانی سه‏‌ساعته، پرداختن به شکنجه‏‌های وحشیانه با صندلی شوک الکتریکی، عناصر عجیب‏‌وغریبِ فانتزی، و یک موشِ تعلیم‏‌دیده چه می‏‌دانید؟

خواندن نوشته →