آرشیو ماهانه برای اردیبهشت ۱۳۹۳

نگاهی به فیلم چ ساخته‌ی ابراهیم حاتمی کیا

, , دیدگاه‌ها بسته شده‌اند

فاصله‌ی بین نمایش فیلم چ در جشنواره تا اکران عمومی فیلم، از جنجالی‌ترین روزهای سینمای ایران بود. اظهارات تند و بی پرده‌ی ابراهیم حاتمی کیا تمام این مدت را تحت‌تاثیر خود قرار داد و کار…

خواندن نوشته →

نگاهی به «با او حرف بزن» ساخته‌ی پدرو آلمودوار

, , ۱۸ دیدگاه

فیلم البته یک تفاوت دیگر هم با سایر آثار آلمودوار دارد و آن به رنگ‌آمیزی فیلم برمی‌گردد؛ در با او حرف بزن – به‌جای غلبه‌ی تونالیته‌های قرمز و زرد – آبی و سفید حاکم است. پس از مورد حاملگی آلیسیا، فیلم برای دومین‌بار، زمانی تکان می‌خورد که مارکو از پنجره‌ی آپارتمان بنیگنو – که به زندان افتاده – آلیسیا را می‌بیند که از اغما درآمده و به کلاس رقص سابقش بازگشته است.

خواندن نوشته →

ملاحظاتی درباره‌ی حرکت دوربین در سینما

, , ۱ دیدگاه

دوربین در این سه فیلم و در بسیاری از فیلم‌هایی دیگر با کارکردهای این‌چنینی که بدان اشاره شد به هیچ عنوان در پی ایجاد دیدگاهی از خود به عنوان منبعی متافیزیکی یا فرابشری نیست. دوربین چنان آشکارا و درشت حرکت می‌کند که بیشتر در پی فاصله‌گذاری بین جهان اثر و تماشاگر است تا بیشتر به مخاطب این مفهوم را القا کند که در حال تماشای یک فیلم سینمایی است. فیلمی که مؤلف آن (در این‌جا هیچکاک، ولز و آنتونیونی) عامدانه خود را از خارج اثر به کمک دوربین به دنیای متن پرتاپ می‌کند تا با کنشی عیان، تماشاگر را به سمت‌و‌سوی دلخواه خود هدایت کند.

خواندن نوشته →

نگاهی به «ونوس در شالی از خز» ساخته‌ی رومن پولانسکی

, , ۱ دیدگاه

پولانسکی همان تکنیک جابه‌جایی و تغییر مداوم کاراکترها از یک وضعیت نرمال به موقعیت متضاد و متفاوت را که در «کشتار» با موفقیت آزموده بود دوباره به کار می‌گیرد. هر دو شخصیت مثل فیلم «کشتار» در تمام فیلم می‌کوشند موقعیت و قدرت خود را بر دیگری تحمیل کنند و این شرایط تغییر و جابجایی پیوسته، نقاط عطف مداومی خلق می‌کند که …

خواندن نوشته →