آرشیو ماهانه برای دی ۱۳۹۲

حرف‌های فرانسوا ازون درباره‌ی «در خانه» و چند فیلم دیگرش

, , بدون دیدگاه

زیر شن ملودرامی بدون اشک و آه بود درباره‌ی روبه‌رو شدن با مرگ کسی که دوستش داری. زمان رفتن درباره‌ی روبه‌رو شدن با مرگ خود است و در فیلم سوم که روزی خواهم ساخت از مرگ فرزند خواهم گفت…

خواندن نوشته →

نگاهی به «آسمان زرد کم‌عمق»

, , ۳ دیدگاه

توکلی همچون فیلم دیگرش پرسه در مه مرور و بازگویی خاطرات و مشکلات روانی یکی از دو شخصیت اصلی داستان را بهانه قرار می‌دهد تا از روایت خطی تخطی کند و به این ترتیب، هم رنگ و لعابی متمایز از سینمای متداول به فیلم ببخشد و هم، نقاط ضعف فیلمنامه را از دید تماشاگران پنهان کند. تماشاگر تصور می‌کند با فیلمی متفاوت مواجه شده که چند گام از او پیش‌تر است و…

خواندن نوشته →

واکاوی شخصیت مینا انتظام در فیلم کنعان

, , ۴ دیدگاه

شاید منشاء این پیچیدگی‌ها، این عجیب بودن‌ها، این است که یاد نگرفته‌اند راضی‌شوند و این هم از هوش زیادشان ناشی می‌شود. پس این نارضایتی لزوما نه امتیازی است که بر دیگران دارند نه عیب و ایراد. همین است که وقتی می‌ایستی جلویشان و خوشحال و مشتاق از این دنیا که هیچ چیزش راضی‌شان نمی‌کندحرف می زنی، کفرشان در می‌آید.

خواندن نوشته →

درسنامه زبان‌شناسی عمومی سوسور

, , بدون دیدگاه

کتاب درسنامه زبان‌شناسی عمومی فردیناند دوسوسور از یادداشت‌‌های دانشجویانش جمع آوری و سال ۱۹۱۶ به چاپ رسید. این کتاب به‌سرعت به یکی از تاثیرگذارترین کتاب‌های قرن بیستم تبدیل و هم‌چنین به منبع الهام برای علومی…

خواندن نوشته →