آرشیو ماهانه برای مرداد ۱۳۹۱

نگاهی به آثار آندری زویاگینتسف

, , ۲ دیدگاه

سکوت. سکوت. سکوت… بیش از هر چیزی در آثارش به چشم‌های من می‌آید . سکوت ایوان بعد از نظاره‌ی مرگ پدر در «بازگشت». سکوت الکس پس از شنیدن خبر باردار شدن همسرش در «تبعید» و سکوت النا در انتهای «اِلـــنا». نگاه‌هایی که از تنهایی بس پرهیاهو خبر می‌دهد. رنج‌های آدم‌های داستان‌های او برای نگفتنند؛ برای خاموش بودن.

خواندن نوشته →

نیم‌نگاهی به فیلم «۱۳ جنگ‌جو»

, , ۲ دیدگاه

مدت‌ها بود که تب‌وتاب فیلم‌های ژانر سامورائی چندان رونقی نداشت تا اینکه سال گذشته ظهور فیلمی با استانداردهای بالا، بسیاری از منتقدان را شگفت‌زده کرد. این شگفتی هنگامی کامل می‌شود که بدانیم کارگردان آن، تاکاشی…

خواندن نوشته →

نقدی بر پرسه در مه (به بهانه‌ی ورود به شبکه‌ی خانگی)

, , ۵ دیدگاه

صدای راوی از دل تاریکی همراه است با خاطره‌ای از روزگار دور کودکی ـ منطقاً هم تنها خاطره‌‌های دور هستند که در ذهن‌های زوال‌یافته و آسیب‌دیده، دست نخورده باقی می‌مانند ـ و بازآفرینی محبوبه‌ی روزگار از دست رفته، نقطه‌ی آغازین شکل‌گیری روایت خیالی/ زندگی فرضی راوی است. جز این گوش دهید به تلاش راوی برای برپاکردن نور زندگی در سیاهی عدم؛ او در این قطحی نور و رنگ از تصویر ماندگار بال‌های رنگی شب‌پره‌ها در لایه‌های دوردست خاطره‌اش می‌گوید و این‌گونه است که نطفه‌ی زندگی در برزخ مرگ بسته می‌شود.

خواندن نوشته →

نگاهی به فیلم «شاخ به شاخ» ساخته‌ی فاتح آکین

, , ۳ دیدگاه

آکین با ساخت فیلم «شاخ به شاخ» خود را به عنوان فیلم‌سازی جدی، خلاق و دغدغه‌مند معرفی می‌کند. مقایسه بین دو فیلم مطرح کارنامه‌ی فیلم‌سازی‌اش، یعنی «شاخ به شاخ» و «لبه‌ی بهشت»، از جنبه‌های مختلفی جالب است…

خواندن نوشته →

نقدی بر فیلم ملانکولیا

, , ۲ دیدگاه

برخلاف ساده‌ترین برداشتی که ممکن است از ظاهر فیلم بر‌آید و آن را در زمره‌ی آثار «آخرالزمانی» قرار دهد، ملانکولیا فیلمی‌ست درباره‌ی تقابل و نیروهای متضاد. داستان رویارویی دو سیاره؛ یکی زمین آشنای خودمان و دیگری سیاره‌ای که تاکنون در پس خورشید پنهان بوده و اینک بیم آن می‌رود تا حیات را برای همیشه در معرض مخاطره قرار دهد. روایت‌گر قصه‌ی دو خواهر…

خواندن نوشته →