آرشیو ماهانه برای بهمن ۱۳۹۰

نگاهی به فیلم درایو/بران ساخته‌ی نیکلاس ویندینگ رفن

, , ۳ دیدگاه

درایو حکایت سفر مردی تنها به درون تاریکی‌ها و پلشتی‌هاست. راننده‌ای که نیروی مهیب و ابدی و ازلی عشق او را به حرکت وا می‌دارد. که تناقض‌های درونش را بشناسد و از سایه به روشنی حرکت کند. روایت تحولی شگرف در قلب و روح یک مرد. راننده‌ای که توانایی حیرت‌انگیزش در رانندگی مشخصه‌ی اصلی اوست اما هرچه پیش می‌رویم او خودش به مرکبی تبدیل می‌شود که عشق راننده‌اش است. برخلاف آثار رومانتیک در اینجا مسیر قهرمان با خون و زخم و درد همراه است. او در دنیایی زندگی می‌کند که برای تطهیر خودش چاره‌ای جز خشونت و خون ریختن ندارد. همچون رعد و برقی که در یک لحظه تاثیرش را می‌گذارد و محو می‌شود. اما دنیای اثر پر از تناقض است و داستان فیلم مجال رویارویی این تناقض‌ها.

خواندن نوشته →

نگاهی به فیلم جهانی دیگر ساخته‌ی ژیل مارچاند

, , بدون دیدگاه

فیلم با فرجام سَم (با نام واقعی آدری) آغاز می‌شود اما نه در دنیای واقعی که در جهان همان بازی ویدئویی که گاسپارد هم به دنبالش است. این لحظه‌ی کوتاه و پریدن او از بام یک ساختمان، آستانه‌ی ورود به فیلم است و پس از آن کنش‌های فیلم به شرح کوتاهی که رفت آغاز می‌شود و در پایان آدری این‌بار در دنیای واقعی از بالای ساختمان می‌پرد.

خواندن نوشته →

نگاهی به فیلم موعد مقرر ساخته‌ی تاد فیلیپس

, , بدون دیدگاه

تاد فیلیپس انگار به‌خوبی می‌تواند از پس ساختن یک کمدی جاده‌ای بربیاید. پس از موفقیت خماری و البته بدون قضاوت درباره‌ی قسمت دوم آن، موعد مقرر هم حال‌وهوایی چنین دارد و با محور قراردادن شخصیت‌های…

خواندن نوشته →

نقدی بر «پذیرایی ساده» ساخته‌ی مانی حقیقی

, , ۲ دیدگاه

سفر، جاده، خلوت، سکوت؛ دست‌مایه‌های آشنای بسیاری از آثار سینمایی؛ سفرهایی طریقت‌گونه در گستره‌ی بی‌کران جاده که همواره محفلی برای آشکارسازی ویژگی‌های پنهان انسانی بوده‌اند؛ داستان‌هایی که چه‌بسا در پس‌زمینه‌های مشابه شکل می‌گیرند و با…

خواندن نوشته →

گفت‌وگوی حسین جوانی و بهنام شریفی درباره‌ی «پذیرایی ساده»

, , ۱ دیدگاه

  «پذیرایی ساده» انگیختارِ مناسبی برای بحث بر سرِ مقوله‌هایی است که با هجومِ واژه‌ها و مفاهیمِ  رایج روز،  از یاد رفته‌اند. می‌توان ساعت‌ها نشست گوشه‌ی دنج یکی از کافه‌های شهر و به بهانه‌ی فیلمِ…

خواندن نوشته →

تأملاتی بر درخت زندگی ترنس مالیک

, , ۳ دیدگاه

درخت زندگی روایتی از درختی است که با تولد پسربچه‌های خانواده‌ای از طبقه‌ی متوسط در تگزاس دهه‌ی ۱۹۵۰ میلادی، در حیاط خانه کاشته می‌شود و با گستراندن ریشه‌هایش در زمین و شاخ و برگش در آسمان؛ هم‌چون استعاره‌ای از پیچیدگی هستی و آفرینش، به روایت زندگی خانواده‌ای می‌پردازد که خانه را به میدانی برای جدال بین دو نیروی آپولونی و دیونیزوسی (به قول فریدریش نیچه) مبدل کرده است.

خواندن نوشته →

نقدی بر فیلم رانندگی/ Drive

, , ۳ دیدگاه

در آغاز سومین سال از دومین دهه‌ی قرن بیست‌و‌یکم همان‌طور که می‌توان با نگاهی به گذشته جوانب پیرامونی را با امروز سنجید و مقایسه کرد، می‌شود از چنگ انداختن برخی فیلم‌ها به حافظه‌ی تاریخی فیلم‌بین‌ها…

خواندن نوشته →

نقدی بر اسب حیوان نجیبی است

, , ۵ دیدگاه

به نظر می‌رسد کم‌کم باید با این واقعیت کنار بیاییم که خندیدن و قاه‌قاه‌زدن پشت مانیتور یا جلوی تلویزیون روز‌به‌روز دشوارتر می‌شود. دیگر به ندرت می‌بینیم آن لحظه‌ی بدیع و دوست‌داشتنی را که فردی در…

خواندن نوشته →