آرشیو ماهانه برای شهریور ۱۳۹۰

هزارتوی شبانه‌روزی من…

, , ۵ دیدگاه

در روزی که نمی‌توانم در هیچ طبقه‌ای از سینما آزادی آبی پیدا کنم، به دیدن فیلمی می‌روم. به امیدی می‌روم که شاید فیلم، تشنگی از یادم ببرد… شبانه‌روزی را می‌خواهم در دو ساعت ببینم و guess what انگلیسی را می‌گذارم در آغاز حرف‌هایم… بله … زن… هنر رقص زیبای زنی را می‌توان در سایه‌روشن دید… بازیگر زنی را می‌توان دید که تا کمی تا آخر نمی‌دانی که دارد در همان فیلم نقش بازیگری را بازی می‌کند…

خواندن نوشته →

نگاهی به فیلم “چه زود تاریک می‌شود”

, , بدون دیدگاه

اولین فیلم بلند آقای مارکوس افرون فیلم به‌شدت ناامیدکننده‌ای‌ست. مجموعه‌ای از الگوها و کلیشه‌های نانوشته‌ی هالیوود این سال‌ها در خلق فیلم‌های به اصطلاح تریلر است که کوچک‌ترین خلاقیتی در‌ آن‌ها دیده نمی‌شود. داستان دو دختر…

خواندن نوشته →

نقدی بر آقا یوسف ساخته‌ی علی رفیعی

, , ۳ دیدگاه

آقا یوسف بیان‌گر تضاد بین عشق و پذیرفتن واقعیت‌های پیش روست. تصویرگر پدری که زندگی بدون دخترش برای او معنایی ندارد و با فوت همسر و مهاجرت پسرش، تنها دل‌خوشی خود را در رعنایش می‌بیند. دختر نیز به‌خوبی به این عشق آگاه است ولی واقعیت‌های زندگی مدرن و تفاوت جهان‌بینی نسل‌ها ـ که به عنوان اصلی‌ترین تم داستان مطرح می‌شود ـ باعث تقابل ناخواسته‌ی آن‌ها می‌شود. در این میان، آقا یوسف ناگزیر است ماهیت کنونی زندگی را بپذیرد؛ حتی اگر به ترک او منجر شود؛ که ناخوشایند ترین کار نزد اوست. (دیالوگ‌های او و دخترش در مورد شازده کوچولو)

خواندن نوشته →

نگاهی به فیلم شبانه‌روز

, , ۱ دیدگاه

شبانه‌روز دومین ساخته‌ی امید بنکدار و علی‌محمدی بعد از شبانه هم‌چنان با روایتی غیرخطی و غیرکلاسیک تصویر شده و ضمناً با استفاده از تعداد زیادی از ستارگان سینمای ایران به شکل آشکاری گیشه را نیز در نظر داشته است. به هر حال اقتصاد اگر مهم‌ترین نباشد دست‌کم یکی از بخش‌های مهم و لاینفک سینماست. به هر روی شبانه‌روز کوششی است رو به جلو. فیلم از چهار داستانک مجزا از هم تشکیل شده که نقاط تلاقی گاه کم‌رنگ و گاه پررنگ با هم دارند.

خواندن نوشته →

نگاهی به فیلم‌های نوری‌ بیلگه جیلان

, , ۳ دیدگاه

در کارنامه‌ی نوری بیلگه جیلان یک فیلم کوتاه و پنج فیلم بلند وجود دارد؛ فیلم‌های کم‌بودجه‌ای که در غالب آن‌ها او نویسنده، کارگردان، فیلم‌بردار و تدوین‌گر است و بازیگران این فیلم‌ها هم غالباً اعضای خانواده‌ و آشنایان او هستند. نخستین فیلم بیلگه جیلان، پیله (۱۹۹۵)، فیلم کوتاه بدون دیالوگی‌ست که او را نامزد دریافت نخل طلای فیلم کوتاه کن کرد.

خواندن نوشته →

جستاری زیباشناختی به هفتگانه‌ی هری پاتر ـ بخش دوم و پایانی

, , بدون دیدگاه

هری ‌‌پاتر برای درنوردیدن سطح خوانندگان و مرزهای ذهنی و فرهنگی به ساده‌گویی و فرم روایی خطی پای‌بند است. علاوه بر آن، از سفیدخوانی متن چندان خبری نیست. باید توجه کرد که سفیدخوانی متن یا به‌عبارتی پیوند دادن مدلول‌های زبانی و مفهومی در لایه‌های زیرمتن با پی‌ریزی پایه‌های راز متفاوت است. هری ‌پاتر پر از رازورمز است؛ با ساختاری که شدیداً به ساختار رمان‌های پلیسی گرایش دارد : ولدمورت قاتل است و در رمان‌های آگاتا کریستی هم قاتلی هست.

خواندن نوشته →