آرشیو ماهانه برای خرداد ۱۳۹۰

نگاهی به کتاب از کوچه‌ی سام، نوشته‌ی هوشنگ کلمکانی

, , ۲ دیدگاه

خواندن نقدهای سینمایی قدیمی چه سودی دارد؟ تصور کنید فیلمی چند سال یا چند دهه پیش ساخته شده، در زمان خود مورد تحلیل قرار گرفته و به عنوان یک اثر خوب یا بد به تاریخ پیوسته است. البته می‌توان امروز مطلبی درباره‌ی آن فیلم نوشت و نگاهی متفاوت به آن انداخت اما خواندن نقدی نوشته شده بر آن فیلم در همان سال‌های ساخت و نمایشش به چه کار می‌آید؟

خواندن نوشته →

نقد خارجی‌ها بر جدایی نادر از سیمین

, , ۲ دیدگاه

درام تأثیرگذار جدایی نادر از سیمین فیلمی پرتنش با روایتی پیچیده و فرمی دشوار و از نظر اخلاقی چالش‌برانگیز است و بهترین فیلم اصغر فرهادی، کارگردان/ نویسنده‌ی ایرانی، تا به امروز. طرح درگیرکننده‌ی قصه، معطوف به جامعه‌ی امروز ایران است که درگیر مسایلی از قبیل جنسیت، طبقه‌ی اجتماعی، عدالت و آبرو است و از این منظر چالش میان یک خانواده‌ی نواندیش از طبقه‌ی متوسط اجتماعی با یک خانواده‌ی تهیدست و مذهبی را نشان می‌دهد.

خواندن نوشته →

در معرفیِ «تهران ساعت ۷ صبح»

, , بدون دیدگاه

تصورش را بکنید، یک آزمایشگاه داریم و دو پیرمرد که با قانون‌های خودنوشته‌شان، از مردانی مشکوک به اعتیاد، آزمایش اعتیاد می‌گیرند و از بازیگرِ زنِ فرانسوی‌ای می‌گویند که «خیلی خوشگل بوده، خیلی قشنگ بوده اما…» اما این داستان هربار تغییر می‌کند

خواندن نوشته →

یادداشتی بر مرهم علیرضا داودنژاد

, , بدون دیدگاه

«مرهم» در بهترین حالت فیلم متوسطی است از کارگردانی که تعداد فیلم‎های بد و متوسطش از فیلم‎های خوبش بسیار بیشتر است. ذوق زدگی از اینکه فیلم متوسطی مثل «مرهم» این گونه با هواخواهی و طرفداری منتقدان مواجه می‎شود، بیشتر ناشی از ضعف حیرت‎انگیز فیلمفارسی‎هایی است که از در و دیوار سینماها و سوپر مارکت‎ها و سریال‎های تلویزیونی بالا می‎روند.

خواندن نوشته →

گفت‌وگویی با بلیک ادواردز و همسرش جولی اندروز

, , ۱ دیدگاه

من سعی می‌کنم نگاه انتقادی به خودم داشته باشم؛ مدت زیادی در این صنعت کار کردم بدون این‌که بدانم دنبال چه چیزی هستم، خیلی دیر به جایی رسیدم که واقعاً حرفی برای گفتن داشته باشم. من خودم را با آلن مقایسه نمی‌کنم. جولی این بحث را به میان کشید که «چرا وودی این‌قدر تمجید و ستایش می‌شود ولی شوهر من نمی‌شود؟ به نظر من که استعداد شوهرم از او کم‌تر نیست.» درست است جولی؟ ( اندروز لبخند می‌زند) خب من و زنم کاملاً توافق داریم. این‌طور نیست جولی؟

خواندن نوشته →

بازبینی تلقین (بخش دوم)

, , ۲ دیدگاه

در فیلم‌های تعقیب و گریز اغلب هنگامی که رهبر گروه نقشه جرم را برای همدستانش شرح می‌دهد ما میزان زیادی از اطلاعات را دریافت می‌کنیم. سپس جریان نقشه را در حالی که عملی می‌شود تماشا و در عین حال اطلاعات بیش‌تر را در مقاطعی که لازم است دریافت می‌کنیم. در فیلم تلقین شرح تعقیب و گریز تقریباً به شکلی پیوسته صورت می‌پذیرد.

خواندن نوشته →

پیوند موسیقی، کلام و انعکاس آن در زندگی

, , ۲ دیدگاه

توجه‌تان را جلب می‌کنم به لحظه‌ی ورود فرمون (ناصر ملک مطیعی) به بیمارستان (و به فیلم) که همراه است با دیالوگی ماندگار که مدیون اجرای زیبا و حلقومی جمشید مشایخی‌ست. خواهر قیصر پس از بی‌عفت شدن یادداشتی می‌گذارد و خود را می‌کشد. در بیمارستان دایی (جمشید مشایخی) پشت در اتاق منتظر است. فرمون (ناصر ملک مطیعی) در هیبتی مشکی‌پوش و با کلاه شاپو از دور نمایان می‌شود

خواندن نوشته →

یادداشتی درباره‌ی «شهر» ساخته‌ی بن افلک

, , بدون دیدگاه

شهر برای بن افلک در مقام کارگردانی یک گام به جلو محسوب می‌شود. با این‌که فیلم قبلی‌اش، عزیز ازدست‌رفته (که اولین فیلمش هم بود)، اثری درخور اعتنا بود، قدرت اصلی‌اش را از منبع ادبی پروپیمانش، که کتابی به قلم دنیس لهان بود می‌گرفت. اما حالا با فیلمی روبه‌رو هستیم که قصه و روایتی تکراری و حتی کلیشه‌ای دارد، اما افلک چنان با انرژی و عاشقانه آن را کارگردانی کرده که باز هم این قصه‌ی بارها گفته و شنیده شده، جذاب می‌نماید.

خواندن نوشته →

یادداشت کریستین تامسون درباره‌ی کپی برابر اصل کیارستمی

, , بدون دیدگاه

کپی برابر اصل فیلمی بود که بیش از همه در جشنواره‌ی (کن) به دنبال تماشای آن بودم و آخرین و بهترین فیلم جشنواره برای من بود. کیارستمی طبق معمول با رویکردی جدید به روایت داستان می‌پردازد. پس از تنها یک بار دیدن فیلم گفتن از آن خیلی آسان نیست. علاوه بر این، بازگویی هر چیزی از داستان تقریباً باعث لو رفتن گره اصلی آن می‌شود. کپی برابر اصل فیلمی معماگونه است که بسیار به کندی و زیرکانه رمزگشایی می‌شود.

خواندن نوشته →

درباره‌ی فیلم ممنتو ساخته‌ی کریستوفر نولان

, , ۲۳ دیدگاه

حدود یازده سال از ساخته شدن ممنتو، ساخته‌ی تحسین برانگیز کریستوفر نولان می‌گذرد و فیلم هم‌چنان تروتازه و محکم و استوار سر جایش ایستاده و کماکان تماشایش برای هر سینمادوستی می‌تواند تجربه‌ای شیرین و گران‌بها باشد. نقطه‌ی برجسته‌ی فیلم یعنی بازی با عنصر زمان و روایت معکوس بارها و بارها دستمایه‌ی فیلم‌سازان بزرگی قرار گرفته و فیلم‌های زیادی با روایت معکوس و به هم ریخته دیده‌ایم، اما اعتقاد دارم ممنتو در درست‌ترین حالت ممکن از شیوه‌ی روایت معکوس برای تعریف کردن قصه‌اش سود جسته و اکثر فیلم‌های دیگری که با این شیوه ساخته شده‌اند صرفاً به خاطر جذابیت فرمی چنین ساختاری به این شیوه روی آورده‌اند.

خواندن نوشته →

درباره‌ی سریال پرطرف‌دار فرار از زندان

, , ۱ دیدگاه

فرار از زندان یکی از جریان‌سازترین و برترین سریال‌های تلویزیونی دهه‌ی گذشته بود. در این مقاله که در هفته‌های اولیه‌ی پخش سریال منتشر شده، با تکیه بر لوکیشن اصلی سریال، به نحوه‌ی شکل گرفتن ایده‌های اولیه و ساخت آن پرداخته شده است.

خواندن نوشته →

همه چیز درباره‌ی سریال محبوب ۲۴

, , ۱ دیدگاه

قسمت اعظم شش فصل اول سریال بر مبنای لوکیشن‌هایی در شهر لس‌آنجلس و حول‌وحوش کالیفرنیا ساخته شد. تعدادی از این مکان‌ها واقعی و تعدادی هم تخیلی بودند.
بخش‌هایی از فصل‌های چهارم و ششم و رستگاری در واشنگتن دی‌سی فیلم‌برداری شد. بخشی از نیمه‌ی اول فصل سوم در شمال مکزیک می‌گذرد. بخش عمده‌ی رستگاری هم در کشور تخیلی سنگالا می‌گذرد که در آفریقای جنوبی فیلم‌برداری شد. لوکیشن قسمت‌های اولیه‌ی فصل هفتم واشنگتن دی‌سی و لوکیشن اصلی فصل هشتم نیویورک است.

خواندن نوشته →

پیشنهاد چند کتاب

, , بدون دیدگاه

چه پیشنهاد خوبی ست که کتاب‌های خوب را به هم معرفی کنیم اما (امان از این اما) دیدم نه کسی از سلیقه‌ی من خبر دارد و نه من می‌دانم خواننده‌ی این نوشته علاقه‌مند است در چه رابطه‌ای بخواند. باز از سوی دیگر، برای من مهم نیست که کتابی جایزه گرفته یا نه و….. اما برای خواننده چطور؟ سوال‌های این چنینی مرا پایانی نیست دوستان و از خدا که پنهان نیست، از شما چه پنهان؟ سال‌هاست معرفی کتاب‌هایی که منتشر می‌شوند در من رغبتی برنمی‌انگیزند برای خواندن آن کتاب.

خواندن نوشته →