آرشیو ماهانه برای مهر ۱۳۸۹

نگاهی به ایپ من ساخته‌ی ویلسون ییپ

, , ۶ دیدگاه

اما نقطه قوت اصلی فیلم و موفقیت بی چون و چرایش، به تصویر کشیدن تمام و کمال یک شمایل و اسطوره هنرهای رزمی و بالاتر از آن یک قهرمان واقعی بر پرده سینماست. استاد ایپ تمام مؤلفه هایی که از یک استاد به معنای واقعی کلمه انتظار داریم در خود دارد و حسن کار اینجاست که ترکیب این کمالات به هیچ وجه تصنعی یا گل درشت از کار در نیامده است. از همان سکانس ابتدای فیلم یکی از جنبه های فرهنگ اصیل شرقی او معرفی می شود: مهمان نوازی یا همان احترام به مهمان که در فرهنگ شرق زبانزد است. معادل همان ضرب المثل معروف فارسی که «مهمان حبیب خداست.»

خواندن نوشته →

نگاهی به سینمای عباس کیارستمی،از دوربینی دیگر

, , بدون دیدگاه

فیلم‌های کیارستمی با این‌که دارای شخصیت اصلی هستند،اما هیچ‌گاه قهرمان‌پرور نیستند(البته در این میان،خانه‌ی دوست کجاست به نوعی قهرمان‌پروری-البته نه به روش‌های معمول- دست می‌زند). شخصیت‌های او معمولا به انجام کارهای قهرمانانه دست نمی‌یازند، چراکه اصولا افراد ویژه ای نیستند.خود کیارستمی در یکی از گفت‌و‌گوهایش می‌گوید: «ما یا باید به دنبال آدم‌های ویژه بگردیم، یا آدم‌های معمولی در شرایط ویژه». بیش‌تر شخصیت‌های آثار او از گونه‌ی دوم اند. بدیعی،سبزیان،قاسم(جولایی)… هیچ‌یک آدم‌های ویژه‌ای نیستند، آدم‌هایی معمولی هستند که در شرایطی ویژه جای گرفته‌اند.

خواندن نوشته →

نگاهی به مصرف کردنی‌ها ساخته‌ی سیلوستر استالونه

, , بدون دیدگاه

کارگردان: سیلوستر استالونه. فیلمنامه نویس: دیوید کالاهام، سیلوستر استالونه. بازیگران: سیلوستر استالونه (بارنی راس)، جیسون استاتام (لی کریسمس)، جت لی (یینگ یانگ)، دولف لانگرن (گانر جنسن)، اریک رابرتز (جیمز مونرو)، میکی رورک (تول). استاد تارانتینو…

خواندن نوشته →

به بهانه‌ی نمایش قهوه‌ی تلخ در شبکه‌ی خانگی

, , ۱ دیدگاه

گمان نمی‌کنم کسی باشد که سریال‌‌های طنز تلویزیونی مهران مدیری را ندیده باشد و خاطرات خوشی را از آن‌ها در ذهن نداشته باشد. کار‌های مدیری از برنامه‌‌های میان پرده‌ای مثل ساعت خوش سال ۷۳  شروع…

خواندن نوشته →

داستانی از فرزانه رحمانی

, , ۳ دیدگاه

      لابد وقتی نامه به دستش می‌رسد، شوکه می‌شود. نمی‌تواند بفهمد، چه کسی برایش نامه نوشته است. حق هم دارد، روی پاکت‌ نامه هیچ نشانی از خودم ننوشته‌ام جز صندوق پستی‌ام. نامه را…

خواندن نوشته →

سینمای عام، مخاطب خاص

, , ۳ دیدگاه

  مسعود ده‌نمکی، در یک نشست کارشناسی، در برنامه‌ی هفت، دسته‌بندی مخاطبان سینما را نفی کرد. ده‌‌نمکی، عنوان «مخاطب خاص» یا «روشنفکر» را بی‌معنی شمرد و در تعریف مخاطب، به این نکته اشاره کرد که…

خواندن نوشته →

نگاهی به فیلم شب قرار

, , بدون دیدگاه

ساختن کمدی رمانتیک کار سختی است. فیلمنامه نویس و کارگردانی که به سراغ ساختن یک فیلم کمدی رمانتیک می روند، قدرت زیادی برای مانور ندارند. با انبوهی از کلیشه های ازلی و ابدی مواجهند که…

خواندن نوشته →

نگاهی به سریال ملکوت

, , بدون دیدگاه

این یادداشت سعی می کند به بررسی محتوایی سریال ملکوت بپردازدو بررسی فحوایی سریال ملکوت دلیلی بر زیر سئوال بردن قدرت تکنیکی کارگردان آن نیست ،آنقدر  میزانسن ها و دکوپاژهای غیر متعارف از محمدرضا آهنج…

خواندن نوشته →

نقدی بر فیلم یک آموزش

, , ۱ دیدگاه

یک آموزش،اثر جدید کارگردان سوئدی،لان شرفیگ،اثر نو و بدیعی است که در رقابت های اخیر آکادمی اسکار نیز این بداعت از چشم داوران دور نماند و کاندید سه جایزه اسکار شد.فیلمی در مورد لذات زندگی.شرفیگ…

خواندن نوشته →

نگاهی به فیلم سالت

, , ۷ دیدگاه

    خلاصه داستان   در سالگرد ازدواج «سالت» مامور ویژه سیا و در حالی که در آخرین ساعات اداری عازم منزلش است به او خبر می‌رسد جاسوسی از روسیه فرار کرده و دارای اطلاعات…

خواندن نوشته →