پرونده‌ای برای «پذیرایی ساده» (مانی حقیقی)

, , ۲ دیدگاه

پرونده پذیرایی ساده

مانی حقیقی مؤکدا خودش را روشنفکر می‌داند. اما سینمای او شباهتی با سینمای روشنفکرانه معمول ایران ندارد چون حاوی هیچ نگره روشنفکرانه‌ای نیست، و نیز دعوت‌ به هیچ فعلی. بیهودگی تم غالب فیلم‌هایش است. در سپهر نگاه او هر کنش/ فعلی عقیم می‌ماند یا عاری از معناست. گوهر فیلم‌های او را در شخصیت مهم، اصیل و تعیین‌کننده‌ی قاطر پذیرایی ساده می‌توان یافت. مبادا حمالیت این حیوان زبان‌بسته فریب‌تان دهد. ویژگی اساسی قاطر، عقیم بودن و مقطوع‌النسل بودن‌اش است. و این چنین است که بعد از عمری بارکشی هیچ میراثی به یادگار نمی‌گذارد. خودش است و باری گران، و تمام (کات). بیهوده‌انگاری روشن‌بینانه‌ای است (اگر نه روشنفکرانه) که تا دنیا دنیاست کارگران مشغول کارند.  (رضا کاظمی / بهمن ۱۳۹۱)

این پرونده به همت ایمان زینعلی تهیه و تنظیم شده است.

مطالب این پرونده

گفت‌وگوی حسین جوانی و بهنام شریفی درباره‌ی «پذیرایی ساده»

نقدی بر «پذیرایی ساده» ساخته‌ی مانی حقیقی (شاهد طاهری)

از دریچه‌ی نگاه فیلم‌ساز و بازیگر

 

 

۲ دیدگاه

  1. علی حسینی

    ۰۵/۰۷/۱۳۹۲, ۰۶:۵۰ ب.ظ

    ممنون از همگی بخاطر پرونده.
    “- مصاحبه کننده: بزرگترین درسی که زندگی به شما داده چیست؟
    – اسلاوی ژیژک: زندگی احمقانه است. مجموعه ای از چیزهای بی معنی که هیچ درسی به تو نمی دهد.”
    از دید بنده سینمای مانی حقیقی مصداق بارزی بر جمله ی بالا نیست. وقتی یک فیلم مواجهه ی افراد مختلف -با پایبندی یا عدم پایبندی به عزت و کرامت انسان و تبعات حاصل از این تن دادنِ یا ندادن به حقارتی جانفرسا- را به شکلی تاثیر گذار مقابل چشمان مخاطب می آورد، آشکارا دعوتی است به فعل.

    پاسخ دادن
  2. مازیار

    ۱۲/۱۳/۱۳۹۴, ۰۳:۳۰ ب.ظ

    بحران طبقه متوسط…وترس از طبقات پایین که در ناخوداکاه این طبقه وجود دارد و مووجی از نفرت وتحقیر وتوهین را در طبقه متوسط و طبقه متمول ایران ب وجود اورده است مفهومی کلیدی است ک میتوان این فیلم وفیلمهای دیگر ازین دست را توسط ان تحلیل کرد

    پاسخ دادن

ارسال دیدگاه

(*) لازم، ایمیل شما منتشر نخواهد شد